KERTAS
MODEL 1
UJIAN
PENCAPAIAN SEKOLAH RENDAH
BAHASA
MELAYU -PEMAHAMAN
50 minit Lima
puluh minit
JANGAN
BUKA KERTAS SOALAN INI SEHINGGA DIBERITAHU
1.
Kertas soalan ini mengandungi 40 soalan.
2.
Jawab semua soalan
3.
Tiap-tiap soalan diikuti oleh empat pilihan
jawapan, iaitu A, B, C dan D. Bagi
setiap soalan, pilih satu jawapan sahaja.
Soalan 1 – 19
Isi tempat kosong dengan jawapan yang paling
sesuai.
1 Walaupun
usia Karina masih muda, namun dia mahir _____ biola.
A menggesek
B menggosok
C menggesel
D memetik
2 Razalan
murid yang pintar dalam pelajaran dan aktif dalam aktiviti sukan. ____, pihak sekolah memilihnya sebagai murid
cemerlang.
A Walau
bagaimanapun
B
Sungguhpun demikian
C Kalau
begitu
D Lantaran
itu
3 Datuk
Ismail dan pasukannya pernah menghapuskan ______ pengganas komunis di Tanah
Melayu.
A saki-baki
B
anak-pinak
C
suku-sakat
D
susup-sasap
4 “Apakah
barangan dagangan yang ______ bawa dari Negara China?” tanya Menteri kepada
Laksamana Cheng Ho.
A tuan
hamba
B patik
C hamba
D beta
5 Syafiq
berjaya ______ watak Hang Tuah semasa pertandingan drama di sekolahnya.
A
menjiwakan
B menjiwai
C dijiwai
D kejiwaan
6 Peserta
perkhemahan itu sedang menanak nasi ____ berbual untuk mengurangkan kesejukan.
A sementara
B kerana
C tatkala
D sambil
7 Banglo
usang di Bukit Merbah itu masih _____ walaupun berusia lebih seratus tahun.
A kukuh
B gagah
C cekal
D tegap
8 Beberapa
______ buluh gading yang rimbun tumbuh di tepi Sungai Dong.
A rumpun
B kaki
C relung
D lembar
9 Hafiz dan
kawan-kawannya mengambil bahagian dalam acara ____ kelapa semasa sukaneka itu.
A mencarik
B menghakis
C mengorek
D mengukur
10 Majlis sambutan Hari Guru di sekolah Anis
berjalan dengan lancar mengikut ______ yang dirancang.
A atur cara
B hal ehwal
C reka
bentuk
D budi
bicara
11 Lori kelapa sawit yang dipandu oleh Junaidi itu
______ ketika melalui jalan kampung yang lekak-lekuk.
A
tersengguk-sengguk
B
terhincit-hincit
C
tergoyang-goyang
D
terhinggut-hinggut
12 Nasi lemak yang dibungkus ______ daun pisang
lebih enak dan ahrum baunya.
A dengan
B kepada
C antara
D daripada
13 Pengalaman pahit manis semasa berada di ____
telah banyak mengajar Marlinda tentang peribudi manusia.
A merantau
B perantau
C
perantauan
D serantau
14 Aki Tam
sedang ____ lemang untuk dijadikan juadah pada pagi Hari Raya Aidilfitri.
A mengukus
B membakar
C menyalai
D
memanggang
15 _____ orang amat menyukai buah durian kerana
isinya yang enak dan lazat.
A
Sesetengah
B Setiap
C Segala
D Sekalian
16 Buah
ciku yang dipetik oleh abang itu _____ rasanya kerana belum masak.
A masam
B pahit
C kelat
D masin
17 Penduduk
Kampung Pantai Hitam membina benteng di tepi pantai untuk _____ ombak daripada
menghakis pantai.
A mengawal
B menahan
C menolak
D memukul
18 Mereka
berkayak hingga ke muara Sungai Pahang.
Berikan perkataan seerti bagi perkataan muara.
A hulu
B manik
C hilir
D kuala
19 Mereka
sedang memunggah guni gula dari lori ke dalam gudang.
Perkataan berlawan bagi memunggah
ialah ______.
A mengemas
B mengatur
C menyimpan
D menyusun
Soalan 20 – 21
Pilih ayat-ayat yang menggunakan perkataan
bergaris dengan betul.
20
I.
Perasaan Hafizi penuh ketika
mendeklamasikan sajak berjudul “Pejuang Kemerdekaan” itu.
II.
Sejak awal pagi, pekan sari itu penuh sesak
dengan orang ramai yang membeli barangan keperluan.
III.
Sekiranya Hasna mengambil cuti tanpa gaji selama
tiga minggu, tentu gajinya tidak penuh.
IV.
Mei Ling tidak dapat penuh janjinya untuk
mengikuti lawatan itu.
A)
I dan II
B)
II dan III
C)
III dan IV
D)
I dan IV
21
I.
Kapal layar itu semakin hilang daripada
pandangan setelah belayar merentasi lautan.
II.
Maznah tidak mahu mengingati lagi saat dia hilang
ahli keluarganya beberapa bulan yang lalu.
III.
Perasaan marahnya kian hilang apabila dia
melihat kesungguhan Ateh untukl belajar.
IV.
Tragedi taufan itu menyebabkan veribu-ribu buah
keluarga hilang tempat tinggal di Manila.
A)
I, II, dan III
B)
I, II, dan IV
C)
I, III dan IV
D)
II, III dan IV
22 Pilih jawapan yang sesuai bagi ayat tanya di
bawah.
Apakah tujuan sambutan Hari Malaysia diadakan?
A Hari
Malaysia disambut oleh seluruh rakyat Malaysia dengan meriah.
B Sambutan
Hari Malaysia bertujuan mengingati penubuhan Malaysia.
C Sambutan
Hari Malaysia akan diadakan di setiap negeri di seluruh Malaysia.
23 Pilih ayat tanya yang sesuai bagi ayat di
bawah.
Serunding dan acar buah yang dijual di gerai Pak
Man sungguh enak dan harganya berpatutuan pula.
A
Bagaimanakah keadaan seruding dan acar buah yang dijual di gerainya?
B
Mengapakah Pak Man menjual serunding dan acar buah di gerainya?
C
Mengapakah lauk serunding dan acar buah yang dijual di gerai Pak Man
sungguh enak dan harganya berpatutuan pula?
D Di manakah Pak Man menjual seruning danacar buah yang enak dan harganya berpatutan?
D Di manakah Pak Man menjual seruning danacar buah yang enak dan harganya berpatutan?
Soalan 24 – 25
Pilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang
diberikan.
24 Pak
Halim memetik sayur organik itu untuk dijual di pasar tani.
A Sayur
organik itu Pak Halim pertik dan menjualnya di pasar tani.
B Dijual di
pasar tani sayur organik Pak Halim.
C Sayur
organik itu dipetik oleh Pak Halim untuk dijual di pasar tani.
D Untuk
dijual di pasar tani sayur organik yang telah Pak Halim petik.
25 Cikgu
Dayang melarang murid-murid kelasnya memijak batas terung yang baru ditanam di
kebun sekolah itu.
A “Mereka
memijak batas terung yang baru ditanam di kebun sekolah ini,” kata cikgu Dayana
kepada murid-murid kelasnya.
B “Kamu
tidak dibenarkan memijak batas terung yang baru ditanam di kebun sekolah ini,”
kata Cikgu Dayana kepada murid-murid kelasnya.
C “Jangan
pijak batas terung yang baru ditanam di kebun sekolah in,” kata murid-murid
kelasnya kepada Cikgu Dayana.
D “Kami
tidak dibenarkan memijak batas terung yang baru ditanam di kebun sekolah ini,”
kata Cikgu Dayana kepada murid-murid kelasnya.
Soalan 26 – 28
Pilih ayat yang betul.
26
A Harap
kamu makan juadah yang saya sediakan ini.
B Tolong
susun majalah itu di dlaam almari semula.
C Minta
datang ke rumah nenek saya pada hari Sabtu ini.
D Sila
jangan berbuat bising di dalam perpustakaan ini.
27
I.
Latihan sains itu perlu disiapkan oleh Nani
sebelum dia keluar bermian bersama rakan-rakannya.
II.
Puisi alam sekitar itu dikarang oleh saya pagi
tadi untuk dihantar kepada urus setia pertandingan.
III.
Kerja pedalaman Sungai Batu itu mengambil masa
yang lama untuk disiapkan.
IV.
Masalah kesesakan penumpang di dalam LRT semasa
waktu puncak mestilah diselesaikan dengan segera.
A)
I dan II
B)
II dan III
C)
III dan IV
D)
I dan IV
28
I.
Nomi akan menunggu kedatangan kita di bas stesen
pada malam nanti.
II.
Mak Senah mempelawa kami supaya makan goreng ayam
berempah itu.
III.
Beg tangan itu diperbuat daripada bahan yang
bermutu tinggi.
IV.
Tiga naskah akhbar harian dibeli oleh ayah pada
setiap hari untuk dibaca di rumah.
A)
I dan II
B)
II dan III
C)
III dan IV
D)
I dan IV
Soalan 29 – 30
Isi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
29 Idham
dan Siva membuka ______ apabila dikejar oelh angsa nenek yang garang itu.
A langkah
seribu
B langkah
bendul
C langkah
kiri
D langkah
kanan
30 Aiman
belajar dengan tekun ______.
A seperti
anjing dengan kucing.
B seperti
kera kena belacan
C seperti
anai-anai makan kayu
D seperti
mangajara itik berenang
Soalan 31 – 35
Baca petikan di bawah, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya.
KUALA TAHAN, Sabtu – Buat julung-julung kalinya
, Persatuan Bulat sabit Merah Sekolah Kebangsaan Jengka Pusat (SKJP) telah
mengadakan Perkhemahan Bersepadu Persatuan Bulan Sabit Merah 2012. Perkhemahan yang diadakan di Taman Negara
itu, telah memberi peluang kepada 128 orang murid menimba pengalaman dan ilmu
perkhemahan serta bantuan kecemasan.
Menurut guru pensihat Persatuan Bulan Sabit Merah SKJP, objektif utama
perkhemahan itu dijalankan adalah untuk membina semangat kerjasama dalam
kalangan murid semasa melakukan sesuatu aktivti. Selain itu, perkhemahan itu juga diharapkan
dapat mengembangkan potensi murid semasa mengikuti aktiviti pendidikan
luar. Perkhemahan itu juga bertujuan memantapkan
jati diri murid menerusi pembentukan disiplin smeasa melakukan pelbagai
aktiviti yang dijalankan.
Pelbagai
aktiviti yang menarik telah disusun sepanjang tiga hari perkhemahan itu berlangsung. Antaranya ialah asas pertolongan cemas,
kawad kaki, aktiviti secara berkumpulan, ikatan buku sila, simpul manuk dan
simpul bunga keti.
Semasa
perkhemahan berlangsung, para peserta telah melakukan aktivit meneroka hutan
dan berjalan di atas jambatan gantung dengan pengawasan jurupandu daripada
Jabatan PERHILITAN. Beliau telah
memberi taklimat tentang pokok-pokok yang tumbuh dan spesis haiwan yang hidup
di dalam hutan tersebut. Di samping
itu, peserta perkhemahan juga mengikuti aktivit burung hantu yang dapat
membina keberanian dalam diri peserta semasa berada seorang diri di dalam
gelap.
Setelah
meneroka hutan, para peserta telah bermandi-manda di air terjun Lata
Berkoh. Mereka juga berpeluang menaiki
sampan yang dibawa oleh orang asli di Sungai Tembeling. Selepas pulang dari Lata Berkoh, para peserta
juga dapat melawat perkampungan orang asli di Sungai Young dan mengetahui
cara hidup mereka di sana.
Setelah
meneroka hutan, para peserta telah bermandi-manda di air terjun Lata
Berkoh. Mereka juga berpeluang menaiki
sampan yang dibawa oleh orang asli di Sungai Tembeling. Selepas pulang dari Lata Berkoh, para
peserta juga dapat melawat perkampungan orang asli di Sungai Young dan
mengetahui cara hidup mereka di sana.
Pada
akhir perkhemahan itu, para peserta mendapat sijil penyertaaan dan kumpulan
yang menang dalam aktiviti berkumpulan mendapat hadiah yang menarik. Kebanyakan peserta yang ditemui melahirkan
perasaan bangga kerana berpeluang mengikuti aktiviti tersebut.
|
31 Siapakah
yang telah menganjurkan perkhemahan tersebut?
A Pegawai
Perhutanan Negeri Pahang
B Guru
Besar Sekolah Kebangsaan Jengka Pusat
C Persatuan
Bulan Sabit Merah Sekolah Kebangsaan Jengka Pusat
D Jabatan
PERHILITAN
32 Aktiviti
yang membolehkan para peserta mengetahui spesies hutan ialah
A kawad
kaki.
B burung
hantu
C ikatan
buku sila
D meneroka
hutan
33 Apakah
tugas jurupandu semasa perkhemahan tersebut?
A Mengawasi
keselamatan peserta
B
Menerangkan maklumat tentang spesis pokok
C
Menguruskan aktiviti perkhemahan
D Memantau
aktiviti peserta
34 Yang
berikut ialah tujuan perkhemahan, kecuali
A memupuk
semangat kerjasama Dalam diri murid
B mendorong
murid-murid agar menyayangi alam sekitar
C meluaskan
potensi murid dalam aktiviti luar darjah
D membentuk
disiplin murid semasa menjalankan pelbagai aktiviti
35 Rangkai
kata memantapkan jati diri dalam petikan bermaksud
A
menyayangi diri murid
B
mendisiplinkan murid dengan pelbagai aktiviti.
C
menonjolkan bakat terpendam dalam diri murid.
D membentuk
peribadi yang kuat dalam diri murid.
Soalan 36-40
Baca petikan di bawah, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya.
Lot 290, Kampung Paya Manis,
5200
Kota Bharu,
Kelantan
Darul Naim.
9
Januari 2105
Menemui sahabatku, Audra Laili yang berada di Kulaijaya, Johor. Semoga saudari berada dalam keadaan sihat
sejahtera hendaknya.
Saudari,
Terima
kasih syaa ucapkan atas kiriman warkah saudari tempoh hari. Seperti yang saudari minta, saya dengan
senang hati akan berkongsi cerita tentang cara pembuatan wau yang diusahakan
oleh ayah saya. Menurut ayah, untuk
menghasilkan wau yang cantik, seseroang pembuat wau perlulah mempelajari
teknik menekap, melukis ukiran, teknik menampal dan membuat rangka wau.
Justeru,
untuk menjadi pembuat wau yang baik, seseorang itu harslah mahir melukis
ukiran wau yang mempunyai pelbagai corak dan simbol yang tersira. Kini, corak ukiran moden mendapat tempat
dlaam kalangan pembeli. Namun, wau
yang berukiran tradisi masih diminati pembeli. Seterusnya, pembuat wau mestilah tahu cara
memotong ukiran menggunakan kertas warna.
Dalam pembuatan wau, warna emas ialah warna utama atau digelar
“tanah”. Ini diikuti warna hitam
sebagi lapisan kedua sebelum ditambah dengan pelbagi warna lain mengikut
kreativiti pembuatnya.
Untuk pengetahuan saudari, kita perlu memotong ukiran dengan
berhati-hati supaya tidak terkoyak dan padan apabila ditampal. Hal ini disebabkan kertas yang lembut digunakan
untuk membuat corak ukiran. Ukiran
pada wau ini mempunyai pelbagai corak yang halus.
Seterusnya,
teknik menampal corak ukiran pada rangka wau merupakan proses uang sangat
mencabar. Ini disebabkan rangka wau
selalunya dibuat awal menggunakan buluh yang diraut hingga nipis. Akhir sekali, wau akan dipasang dengan
busur untuk menghasilkan bunyi apabila wau dinaikkan ke udara.
Jika
saudari ingin melihar cara membuat wau secara lebih dekat, datanglah ke rumah
saya semasa cuti persekolahan nanti.
Dapatlah saudari membuat wau mengikut daya kreativiti saudari. Setakat ini sahaja yang dapat saya
ceritakah kepada saudari. Semoga
berjumpa lagi dalam keselamatan yang lain.
Sekian, terima kasih.
Salam
manis,
Syuhadah
|
36 Apakah
tujuan Audra Laili menulis surat kepada Syuhadah?
A Mencari
bahan untuk membuat wau
B Membeli
wau yang dijual oleh ayah Syuhadah
C
Menerangkan cara pembuatan wau
D
Mengetahui car pembuatan wau
37
Mengapakah kerja mengukir corak wau perlu dilakkan dengan cermat?
A Untuk
mengelakkan tangan terluka
B Untuk
mengelakkan corak ukiran daripada terkoyak
C Untuk
mengurangkan pembaziran kertas warna
D Untuk
menjaga kualiti wau yang dihasilkan
38 Busur
dipasang pada wau untuk
A
memastikan wau tahan lama.
B
mencantikkan reka bentuk wau.
C
membolehkan wau naik tinggi ke udara.
D
mengeluarkan bunyi semasa wau terbang di udara.
39 Pilih
pernyataan yang benar berdasarkan petikan
A Warna
hitam ilaah warna utama atau digelar “tanah”.
B Wau yang
bercorak tradisi kurang diminati oleh pembeli.
C Proses
menampal corak ukiran pada rangka wau sangat sukar.
D Audra
Laili akan datang ke rumah Syuhadah semasa cuti persekolahan kelak.
40 Frasa mendapat
tempat membawa maksud
A menarik
perhatian.
B
mengundang pembeli.
C memusat
pandangan.
D
mengurangkan minat.
KERTAS
SOALAN TAMAT
JAWAPAN
1)
A
2)
D
3)
A
4)
A
5)
B
6)
D
7)
A
8)
A
9)
D
10)
A
11)
D
12)
A
13)
C
14)
B
15)
A
16)
C
17)
B
18)
D
19)
C
20)
B
21)
C
22)
B
23)
A
24)
C
25)
B
26)
B
27)
D
28)
C
29)
A
30)
C
31)
C
32)
D
33)
B
34)
B
35)
D
36)
D
37)
B
38)
D
39)
C
40)
A
Tiada ulasan:
Catat Ulasan